نگاه تاریخی به انسان معاصر
[ گفت و گو با مهرداد زاهدیان؛ درباره ی مستند میدان بی حصار ]
امیر حسین ثنائی
زاهدیان با کارگردانی فیلم هایی چون: تخت جمشید، ارگ بم، مسیح در جلفا، کرمان دل عالم، فارس فراسوی خیال، خاطرات روی شیشه، حلقه های فراموش شده و ... همواره ما را به دل تاریخی برده که فراموش شده و یا در حال فراموشی ست ...
پرده ی نقرهای سینمای کوچک شهر ما
[ گفت و گو با مهدی طرفی؛ درباره ی مستند سینما آزادی ]
امیر حسین ثنائی
فیلم های تکاپو، ارتباط ایرانی، فتیشیسم و ... از جمله ساخته های طرفی ست که تاکنون جوایزی را نیز از جشنواره های مختلف برای آن ها بدست آورده است. او در فیلم"سینما آزادی"سرگذشت یک سینما در شهری مرزی را از سال ۱۳۴۷ تاکنون موضوع فیلم خود نموده است.
پند زمانه
[ گفت و گو با مهدی بمانی؛ درباره ی مستند نسیم مولیان ]
امیر حسین ثنائی
عبداله رودکی، شاعر بزرگ پارسی گوی و وقایعی که از آغاز قرن بیستم میلادی به احیای دوباره اش منجر گردیده، موضوع فیلم بمانی است. او حالا سال هاست در تاجیکستان زندگی و به فیلمسازی مشغول است. نسیم مولیان در دومین جشنواره ی سینما حقیقت و ...
بیگانه با تاریخ
[ گفت و گو با پژمان مظاهری پور؛ درباره ی مستند دریاچه ای که بود ]
امیر حسین ثنائی
"مظاهری پور"در مستند"دریاچه ای که بود" به موضوع خشک شدن تدریجی دریاچه ی ارومیه و این که کسی به عواقب آن توجه نمی کند، پرداخته است. او تاکنون فیلم های مستندی چون: انسان طغیان گر، شاهنامه ی شاه طهماسب، وارثان کیومرث، وادی هفت واد، جیرفت تمدن گمشده و ...
شهر سوخته؛ نمادی از دنیای امروز
[ گفت و گو با وحید وحیدیان؛ درباره ی مستند زن شهر سوخته ]
امیر حسین ثنائی
وحیدیان متولد سال ۱۳۵۷ مشهد است. در دانشگاه نقاشی خوانده و تاکنون فیلم های مستندِ باد و آتش، زخمه، دیزالو، نگین کویر و ... را ساخته است. او در مستند"زن شهر سوخته"، با نگاهی به آئین و کیش نخستین، زن را به عنوان نمادی از باروری و زایش به تصویر در آورده است.