در حوالی این روزها ...
[ احوالپرسی با علی صمدپور ]

امیر حسین ثنائی

اگر فیلم"ماهی ها عشق می شوند"به کارگردانی علی رفیعی را دیده باشید؛ بی گمان موسیقی زیبای آن را به راحتی فراموش نخواهید کرد. علی صمد پور  متولد سال ۱۳۴۹ در آبادان؛ از سال ۱۳۷۶ به عضویت گروه هم آوایان درآمده و پس از همکاری ۱۰ ساله با حسین علیزاده، برای همکاری در این فیلم به رفیعی معرفی می شود." از اولین کارهایم ساخت موسیقی برای دو فیلم کوتاه داستانی بود؛ که راستش نه اسم فیلم ها به یادم مانده و نه اسم کارگردانش ... ."
مستند از پس برقع ساخته ی مهرداد اسکوئی، اولین مستندی است که صمدپور برای آن موسیقی می سازد:" این اولین همکاری من با مهرداد بود. با هم کمتر آشنا بودیم؛ ولی این همکاری در فیلم های بعدی او هم ادامه پیدا کرد." صمدپور آهنگسازی دو فیلم دماغ به سبک ایرانی و روزهای بی تقویم از ساخته های مهرداد اسکویی را نیز انجام داده و از ویژگی های ساخت  موسیقی برای فیلم مستند می گوید:" از ویژگی های مستند، تجربه گرایی پررنگتریست که می تواند بحث منجر به تغییر را پیش بکشد. من با مهرداد حتی بحث های خیلی تندی هم داشته ایم. یک جاهایی حرف او شده و یک جاهایی حرف من. مهم ایجاد آن بستر است؛ که متاسفانه در فیلم داستانی کمتر این همجنس گرایی در طول ساخت موسیقی پیش می آید. در روزهای بی تقویم، من مشاور تدوین هم بودم و هنگام بحث هایم با مهرداد همه چیز موسیقی فیلم برایم روشن بود و دیگر می دانستم که فقط برای تیتراژ موسیقی خواهم داشت."
آهنگساز فیلم هایی چون: ستاره ها، پابرهنه در بهشت، سبزکوچک و ... به طور کلی خود را جزو مخالفین موسیقی فیلم می داند:" اصل را بر این می دانم که موسیقی حضور نداشته باشد. اگر در فیلمی به سمت یک واقعگرایی برویم، که دیگر دلیلی برای استفاده ی موسیقی وجود ندارد. هر چند که جنبه های خیال انگیز موسیقی را هم نمی توان فراموش کرد. اگر هم که فیلم بخواهد مسیری دیگر را طی کند، آن وقت می شود برای موسیقی اش فکر کرد ... ." نویسنده ی کتابِ ماه مستقیم رفت (مجموعه ی داستان کوتاه)، درباره ی تفاوت های موسیقی در فیلم مستند و داستانی می گوید:" اولین چیزی که به ذهنم می رسد این است که در مستند کمتر اتفاق می افتد که دنبال خط داستانی، تزئین، پررنگ و کمرنگ کردن آن با موسیقی باشیم. در مستند بیشتر با تحلیل روبروئیم؛ یا با شکلی از نظاره گر بودن، بدون این که بخواهیم قضاوتی بکنیم. موسیقی در مستند یا با آن نگاه همراه می شود و یا معرفی کننده ی بخشی از لایه های پنهان فیلم است؛ این از تفاوت هایش با موسیقی فیلم های داستانی است." گردآورنده ی پنج شماره ی مجله ی شنیداری گوش (نشر ماه ریز)، در مورد کارکرد موسیقی در فیلم مستند اضافه می کند:"موسیقی همه کاری می تواند بکند و شاید هم هیچ کاری؛ این بستگی به تعاملی است که شکل می گیرد. هر چند که متاسفانه به خاطر برآورد مالی و بودجه بندی های اشتباه هیچ جایی برای استفاده از موسیقی در فیلم های مستند در نظر گرفته نمی شود."
صمدپور این روزها مشغول ساخت موسیقی متن مجموعه ی مستند چهار قسمتی طعم ایرانی است که بهمن کیارستمی و مهرداد اسکویی آن را برای شبکه ی BBC ساخته اند و در هفته ی بعد ضبط آن را آغاز خواهد کرد:" این مستندها مربوط به فرهنگ، آداب و رسوم ایرانیان در شهر ها و استان های مختلف است و موسیقی آن را هم با توجه به حال و هوای فیلم ها خواهم ساخت. دو قسمت طعم ایران به کارگردانی اسکویی در شمال و جنوب کشور تصویربرداری شده، که برای آنها از مایه های موسیقی شمالی و جنوبی استفاده کرده ام. در دیگر مستندها نیز که مربوط به اصفهان، کاشان، شیراز و یزد می شود؛ از کارهای آهنگسازان و استادان موسیقی از جمله درویش خان و وزیری، با سازبندی و تنظیم نوین استفاده خواهم کرد."

این گفت و گو ابتدا در سایت پیک مستند منتشر شده است.

 

منبع: رای بُن مستند | تاريخ: 1387/10/09
 | فهرست مطالب ابتدای صفحه | 
به گروه فيس بوک ما بپيونديد