موضوعات بسیار خوب به شیوه‌ی نامناسب ساخته می‌شوند
[ گفت و گو با مجتبی میرتهماسب؛ درباره ی کارگاه از ایده تا متن ]


رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران گفت:"متاسفانه در اکثر موارد عبور از مرحله ی ایده تا متن، مورد بی توجهی قرار می گیرد و ما در انجمن مستند سازان احساس وظیفه کردیم که بر اهمیت این موضوع تاکید کنیم."
"مجتبی میرتهماسب"درباره ی کارگاه مستندسازی" از ایده تا متن" که قرار است اوایل تیر ماه در خانه ی سینما برگزار شود، با بیان این مطلب ادامه داد: "هنگامی که در بخش های مختلفی مانند انتخاب و داوری جشنواره ها و یا کمیته ی عضوگیری انجمن به انبوه فیلم های رسیده نگاه می کنیم، در موارد متعدد می بینیم که موضوعات بسیار خوب به شیوه ای نامناسب ساخته شده اند و فیلمساز تنها با انتخاب موضوع به سرعت به فیلمبرداری پرداخته و مطلقاً پرورش ایده را مدنظر قرار نداده است." وی با اشاره به این کارگاه توضیح داد:"متاسفانه در ایران تا دو سه سال پیش حتی در دانشگاه ها هم بحث آموزش سینمای مستند مورد بی توجهی قرار می گرفت و همواره در زمینه ی آموزش مستند شاهد خلاء هایی بودیم. به همین دلیل انجمن مستند سازان سینمای ایران این موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار داد و در زمینه های مختلف ورک شاپ های مختلفی برگزار کرد که خوشبختانه برگزاری این کارگاه ها موجب شد که بعدها مراکز دیگر هم این مساله را مورد توجه قرار دهند. اکنون در بسیاری از دانشکده ها، آموزشگاه ها و حتی جشنواره ها شاهد توجه به آموزش سینمای مستند هستیم."
کارگردان مستند بانوی گل سرخ با بیان اینکه اولین کارگاه انجمن مستند سازان در شهریور ماه سال 81 برگزار شده، اظهار کرد:" آخرین ورک شاپ ما هم چندی پیش با عنوان کارگاه "آشنایی با فرصت های مالی" برگزار شد که در مجموع این کارگاه ها گاه به طور انحصاری برای اعضای انجمن و گاه برای عموم علاقه مندان برگزار شده است. در کنار این نوع کارگاه ها نیز انجمن مستند سازان همواره با پیشنهاد هایی از سوی جشنواره های مختلف مانند دو دوره ی اول جشنواره سینماحقیقت، جشنواره های پلیس، شهر و ... مواجه بوده و برای آنها هم کارگاه هایی را طراحی و برگزار کرده است." میرتهماسب ادامه داد:" اکنون نیم نگاهی به فعالیت های موسسات آموزشگاهی سینمایی نشان می دهد که موسسات سینمایی هم بخشی را به آموزش سینمای مستند و علاقه مندان این شاخه از سینما اختصاص داده اند. این موضوع بیانگر آن است که طی این سال ها فضایی ایجاد شده که به واسطه ی آن ضرورت توجه به بحث آموزش مستند حس و مورد توجه قرار گرفته است؛ اما با این حال لازم است که مدرسین این کارگاه ها هم مورد توجه قرار بگیرند و با نگاه تخصصی انتخاب شوند."
وی با اشاره به ویژگی های کارگاه های انجمن مستند سازان، تصریح کرد:"در این ورک شاپ ها اساتیدی که به دلایل مختلف کمتر در کارگاه های دیگر حاضر می شوند، همواره به دلیل لطفی که به انجمن دارند، قبول زحمت می کنند و در این کارگاه ها تدریس می کنند؛ چرا که حس می کنند که این کارگاه ها به شکل تخصصی و با هدفی مشخص برگزار می شوند. طی این سال ها، تمام کارگاه های انجمن با حداقل توان مالی و با ناچیز ترین بودجه ی ممکن برگزار شده است. با این حال همواره سعی کرده ایم آداب حرفه ای ورک شاپ ها را رعایت کنیم. فکر می کنم که مدیران بخش های دولتی باید به این موضوع توجه داشته باشند که چرا بودجه هایی که در این مراکز به بخش آموزش تعلق می گیرد را به برگزاری این نوع برنامه ها اختصاص نمی دهند؟ ما از همان اولین کارگاهی که داشتیم همواره از مشارکت هایی حداقلی بهره برده ایم و با همین حداقل ها کارگاه برگزاری کرده ایم. مبالغی که ما به اساتید این ورک شاپ ها پرداخت می کنیم واقعا ناچیز و در حد یک هدیه است. اگر بخواهیم فقط وجه ریالی قضیه را هم مدنظر قرار دهیم، باید بابت هر یک از این استادان هر روز میلیون ها تومان پرداخت کنیم؛ چرا که این افراد تجربیات یک عمر خود را ظرف یک روز در اختیار دیگران قرار می دهند."
میرتهماسب ادامه داد:"ما طی این سال ها همواره شرمنده اساتید مان بوده ایم. این دوستان هیچ گاه بحث های مالی را مطرح نمی کنند و خالصانه تمام دانش خود را تقسیم می کنند. اما در نهایت فکر نمی کنم که این شرایط دوام زیادی داشته باشد. اگر قرار باشد ما این سرمایه ی انسانی را همین گونه بی مزد و منت خرج کنیم قطعاً این موضوع عاقبت خوشی برای سینمای مستند نخواهد داشت. لذا دست اندرکاران دولتی سینمای مستند و مراکزی که بودجه ای را بابت آموزش می گیرند باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و بخشی از بودجه های خود را در این راه سرمایه گذاری کنند."
وی در ادامه به کارگاه اخیر انجمن مستندسازان اشاره و عنوان کرد:" پس از اینکه اخبار برگزاری این کارگاه منتشر شد، مسوولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای همکاری اعلام آمادگی کردند و قرار شد که در این کارگاه مشارکت مالی داشته باشند و امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد. علاوه بر این خانه ی سینما هم همچون همیشه در کنار ماست؛ گرچه در حال حاضر خانه ی سینما خود دچار بحران های مالی ناخواسته است!" میرتهماسب در ادامه از اسپانسر خصوصی این کارگاه یاد کرد و گفت:" قرار است تمام جلسات این کارگاه به صورت کاملاً حرفه ای فیلمبرداری شود و شاید بعدها فیلم های این کارگاه را وارد بازار ویدیویی کنیم و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. برای این مورد، هم در بخش تجهیزات و هم در بخش عوامل اجرایی، دوستانی در بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده اند که پس از قطعی شدن همگی آنها، اطلاع رسانی خواهیم کرد."
وی درباره ی چگونگی حمایت این کارگاه از ساخت فیلم هم گفت:" یکی از اهداف انجمن این بوده که شرایط تولید فیلم برای هنرجویان هر دوره ی کارگاهی فراهم شود و این اتفاق حداقل در دو یا سه تا از کارگاه های انجمن افتاده و حاصل آن نیز فیلم های موفقی بوده است. برای این کارگاه نیز چنین برنامه ریزی نیز انجام شده، ولی متاسفانه هنوز تولید اثر در قالب این کارگاه قطعی نشده است؛ گرچه انجمن تا زمان برگزاری کارگاه این تلاش را ادامه خواهد داد."
این مستندساز در بخش دیگری از این گفت و گو اذعان داشت:"در این فاصله اگر مراکز و موسسات مختلف اعلام آمادگی کنند، این توان و تجربه وجود دارد که کلیت فضای کارگاه جوری طراحی شود تا هنرجویان بر یک موضوع خاص متمرکز شوند و پس از پایان دوره، طرح های حرفه ای آماده ی تولید در دست داشته باشند. به هرحال تجربیات کارگاه های قبلی ما اغلب آثاری درخشان بوده اند." وی درباره ی این که آیا مدت زمان شش روز برای کارگاهی که تنها به یک بخشی از روند فیلمسازی اختصاص دارد، زیاد نیست گفت:"مهم ترین ویژگی کارهای ورک شاپی این است که طی دوره ای مشخص، به صورت کاملاً فشرده و متمرکز به موضوعی خاص می پردازند. اگر بخواهیم این کارگاه را باز کنیم شاید به اندازه ی یک یا چند ترم دانشگاهی ارزش زمانی داشته باشد. به نظر من نوع مواجهه با این موضوع از سوی آقای مشیری به درست ترین شکل ممکن انتخاب شده است، گرچه به دلیل شرایط فعلی شاید عده ای نتوانند یک هفته برای شرکت در کارگاه وقت بگذارند، اما به هرحال ما باید آداب کارگاهی را رعایت کنیم."
میرتهماسب در پایان به تاثیر مواجهه با اساتید سینمای مستند اشاره و عنوان کرد:" در قالب این کارگاه ها امکانی پیش می آید که هنرجویان علاوه بر یادگیری سینمای مستند و مواجهه با استادان این رشته، از تجربیات آنها نیز استفاده کنند. در واقع این کارگاه فضایی به وجود می آورد که در آن مستند سازان جوان بتوانند "درک محضر" کرده و از حضور و همراهی نسل های قدیمی تر بهره مند شوند. همین فرصت یکی از ویژگی های مهم این کارگاه است که به نظر من فیلمسازان نباید این نوع فرصت ها را از دست بدهند."
شایان ذکر است که کارگاه مستندسازی" از ایده تا متن" با حضور و تدریس اساتیدی چون منوچهر طیاب، محمدرضا اصلانی، محمد تهامی نژاد، محمدرضا مقدسیان، ابراهیم مختاری، محسن عبدالوهاب، فرهاد مهران فر و بهمن کیارستمی از 6 تا 11 تیرماه برگزار می شود. این کارگاه از سوی انجمن مستند سازان و با همکاری خانه ی سینما برگزار می شود و ثبت نام در آن علاوه بر اعضای انجمن مستندسازان برای عموم مستند سازان نیز آزاد است. به دلیل محدودیت، تنها 50 نفر قادر به شرکت در این کارگاه خواهند بود که اعضای انجمن مستند سازان و به ویژه مستند سازان شهرستانی عضو انجمن در اولویت قرار گرفته اند.

 

منبع: ایسنا | تاريخ: 1389/03/26
 | فهرست مطالب ابتدای صفحه | 
به گروه فيس بوک ما بپيونديد