بیشترین حجم مشکلات سینمای مستند ما به مسیر ایده تا متن فیلم‌ها برمی‌گردد
[ گفت و گو با منوچهر مشیری؛ درباره ی کارگاه از ایده تا متن ]


"منوچهر مشیری" که مدیریت برگزاری و طراحی آموزشی کارگاه جدید انجمن مستندسازان با عنوان" از ایده تا متن" را برعهده دارد، مرحله ی ایده تا متن را پاشنه آشیل آثار مستند می داند و معتقد است:" بسیاری از فیلم های مستند، در مسیر تبدیل موضوع به ایده و همین طور ایده تا متن دچار مشکل می شوند." مشیری درباره ی روند برگزاری کارگاه" از ایده تا متن" و لزوم پرداخت به این موضوع اظهار کرد:" فیلم های مستند ما به مرحله ای رسیده اند که دیگر کمتر شاهد مشکلات فنی در فیلم ها هستیم. تصویربرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین به طور نسبی در فیلم های مستند قابل قبول هستند. اما بیشترین حجم  مشکلات سینمای مستند ما به مسیر ایده تا متن فیلم ها بر می گردد؛ چون این مرحله در اغلب فیلم ها به درستی طی نمی شود و بسیاری از فیلم های مستندی که به نمایش در می آیند، علی رغم استعدادهایی که پشت آنها وجود دارد به دلیل جدی نگرفتن تحقیق و روند پرداخت طرح، در بیان عقیم می مانند."
کارگردان فیلم مستند با خاک تا خاک در عین حال مرحله ی ایده تا متن را پاشنه آشیل سینمای مستند برشمرد و افزود:"اگر در این مرحله فیلم های مستند خوب پیش بروند و فیلم ها از این مرحله آسیب نبینند، شاید کمتر دچار مشکل بشوند. لذا برای ارتقای سطح کیفی فیلم ها،لازم است مرحله ی ایده تا متن مورد توجه جدی قرار گیرد."مشیری ادامه داد: "در بسیاری از مستندهای ما مرحله ی ایده تا متن مورد بی توجهی قرار می گیرد؛ به این معنی که تبدیل موضوع به ایده، انجام تحقیق و پژوهش، نگارش روایت و در نهایت متن و طرح به طور کامل انجام نمی گیرد و اکثر فیلم ها در مرحله ی تدوین ساخته می شوند؛ به همین دلیل پیشنهاد برگزاری این کارگاه را با هیات مدیره ی انجمن مستندسازان در میان گذاشتم و خوشبختانه دوستان هم این موضوع را مورد توجه قرار دادند و خیلی سریع این کارگاه به مرحله اجرا رسید."
وی در بخش دیگری از این گفت و گو از محمدرضا اصلانی، محمد تهامی نژاد، منوچهر طیاب، محسن عبدالوهاب، بهمن کیارستمی، ابراهیم مختاری، محمدرضا مقدسیان و فرهاد مهران فر به عنوان اساتید این کارگاه یاد کرده و با تاکید بر اهمیت حضور پیشکسوتان سینمای مستند در فضاهای کارگاهی عنوان کرد:" بعد از برگزاری اولین کارگاه، همواره انجمن مستندسازان  تلاش کرده تا در قالب برگزاری این دوره های آموزشی به بهره گیری از تجربیات مستندسازان نام آشنای سینمای مستند ایران بپردازد و به دلیل لطف و همکاری اساتید، ما تاکنون در کارگاه های مختلف انجمن و همین طور در کارگاه آتی از حضور مستندسازانی بهره مند شده ایم که تاکنون کمتر فرصت تدریس و انتقال تجربه به علاقه مندان سینمای مستند را داشته اند."
کارگردان مستندهایی چون خاطره جاری ست و هزار داستان امیرجاهد با بیان اینکه سال هاست که فیلم های این استادان در میان مستندسازان دست به دست می شود، افزود:" اگر  این آثار تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته و مطرح شده است بخشی از این مسئله به این برمی گردد که این مستندسازان همواره مرحله ی ایده تا متن را در فیلم هایشان مورد توجه جدی قرار داده اند." طراح آموزشی کارگاه از ایده تا متن درباره ی مدت برگزاری این کارگاه و اینکه آیا زمان شش روز مدت زیادی نیست، توضیح داد:" در این کارگاه استادانی با دیدگاه ها و شیوه های کاری مختلف حضور دارند؛ هدف ما این بود تا روش های کاری متنوعی مطرح شود و طبیعتا طرح این تجربه های مختلف نیازمند زمان بیشتری است." وی ادامه داد: "البته برخی از این دوستان افرادی هستند که ممکن است به طور کامل مرحله ی ایده تا متن را در فیلم هایشان طی نکنند؛ اما به هرحال در زمان فیلمبرداری این مسئله را به گونه ای دیگر جبران می کنند. لذا ما با دعوت از اساتید متعدد سعی کردیم که شیوه های مختلف پرورش ایده در سینمای مستند را مورد بررسی قرار دهیم."
مشیری در بخش دیگری از گفت و گو به سابقه ی شکل گیری کارگاه های انجمن مستندسازان اشاره و عنوان کرد:" از ابتدا آموزش یکی از دغدغه های اصلی انجمن مستندسازان محسوب می شد و با توجه به اینکه در سال های گذشته هیچ نهادی به بحث آموزش مستند نمی پرداخت، ما ضروری می دیدیم که این مساله را مورد توجه قرار دهیم. به همین دلیل طرح این موضوع را ارائه کردیم؛ اما اجرایی شدن این طرح نزدیک به چهارسال زمان برد. به همین دلیل طرح اولین کارگاه تخصصی آموزش مستندسازی در کشور را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه کردیم. در آن زمان مدیریت وقت مرکز به ما قول همکاری داد، اما اجرای آن به دلایل مختلف از جمله ادغام انجمن سینمای جوانان و مرکز به تعویق افتاد. تا این که چهارسال بعد و با پیگیری های مداوم انجمن اولین کارگاه برگزار شد و مستندسازان با استعدادی را به جامعه ی مستندسازان کشور معرفی کرد."
طراح کارگاه های مختلف انجمن مستندسازان و کارگاه از ایده تا متن، در ادامه به بحث عدم تولید فیلم در این کارگاه پرداخته و اظهار کرد:" علی رغم میل باطنی ما، متاسفانه در این کارگاه ممکن است انجمن نتواند امکان تولید فیلم را فراهم کند، اما در اصل لازم است که کارگاه ها بخش عملی هم داشته باشند؛ چراکه می توان گفت کارگاه های آموزش مستندسازی بدون تولید فیلم به شکلی ناقص محسوب می شود." وی ادامه داد:" انجمن مستندسازان و نهادهای صنفی بودجه ای برای تولید فیلم ندارند و در مراکزی هم که بودجه ای برای این کار در نظر گرفته شده، گاه برخوردها به گونه ای است که مدیران بدون توجه به جنبه ی فرهنگی کار و سابقه ی بانیان و اساتید متاسفانه همکاری لازم را در این زمینه ندارند."
مشیری در بخش پایانی صحبت هایش هم به اعلام برنامه ی این کارگاه شش روزه پرداخت و گفت:" علاوه بر حضور اساتید و نمایش آثار آنان، در آخرین روز این کارگاه نیز میزگردی با حضور فرحناز شریفی، محمد شیروانی، رخساره قائم مقامی و مجتبی میرتهماسب و با اجرای ابراهیم مختاری برگزار می شود و مستندهایی از شرکت کنندگان این میزگرد هم به نمایش در خواهند آمد و حاضران در این میزگرد به ذکر نقطه نظرات و تجربیات خود خواهند پرداخت. همچنین مشیری به همکاران خود در گروه اجرایی اشاره کرد و آنان را متشکل از سپیده ابطحی و امیرحسین ثنائی نام برد.

در همین زمینه:
موضوعات بسیار خوب به شیوه ی نامناسب ساخته می شوند

 

منبع: ایسنا | تاريخ: 1389/04/06
 | فهرست مطالب ابتدای صفحه | 
به گروه فيس بوک ما بپيونديد