محاکمات نورمن فینکلشتاین، یکی از بهترین فیلمهای مستندی است که مجبورت میکند در هنگام دیدنش بارها نظرت را عوض کنی و در نهایت نتوانی دقیقا بگویی که در مورد این شخصیت جنجالی چه احساسی داری. زمانیکه سراغ دیدن این فیلم رفتم هیچ اطلاعاتی دربارهی شخصیت نورمن نداشتم؛ ولی باید بگویم که این فیلم یکی از بهترین فیلمهای مستندی بود که در طول این یکسال دیده بودم. شخصیت فینکلشتاین بسیار جذاب است و دو کارگردان فیلم به تو این امکان را میدهند که بتوانی ورای شخصیت ظاهری، او را ببینی و با چندوچون زندگی مردی که چنین صریح نظراتش را اعلام میکند، آشنا شوی. تماشای این فیلم فوقالعاده در کنار تماشاگرانی که از رفتار و نظرات فینکلشتاین به وحشت افتادهاند و دایم در صندلیهایشان تکان میخورند، بسایر جالب است.
رادیکال آمریکایی یک فیلم مستند تحقیقی دربارهی یکی از شخصیت های دانشگاهی آمریکا، نورمن فینکلشتاین است. او فرزند یکی از بازماندگان فاجعهی هولوکاست است، که در حال حاضر یکی از منتقدان سرسخت اسرائیل و سیاستهای آمریکا در منطقهی خاورمیانه است. او نویسندهی پنج کتاب جنجالی نیز هست که صنعت هولوکاست یکی از آنهاست. فینکلشتاین مرکز بسیاری از بحثهای جنجالی است؛ که از جمله آخرین آنها میتوان به مخالفت وی با اشغال فلسطین در دانشگاه دو پول اشاره کرد. برخی او را به یهودی بیزار از خود متهم میکنند و برخی دیگر او را انقلابی مینامند.
رادیکال آمریکایی، از بیروت تا کیوتو همراه فینکلشتاین دور دنیا سفر میکند و تلاشهای او را برای رساندن صدایش به گوش موافقین و مخالفیناش نشان میدهد و امکان دیدن چهرهی درونی این مرد را، ورای تمامی این بحثها و گفتوگوها فراهم میکند.
از آنجایی که فینکلشتاین یک شخصیت جنجالی است، اکثر مردم ترجیح میدهند که از چنین تصویری فاصله بگیرند. انگیزهی شما برای دنبال کردن چنین داستانی چه بود و چطور توانستید او را راضی کنید تا با شما همکاری کند؟
ما، فینکلشتاین را دوست داشتیم؛ بهخاطر اینکه او با تصوری که از یک روشنفکر داشتیم بسیار فرق میکرد. هیچ اهمیتی به عرف و عادات مرسوم جامعه نمیداد و راه خودش رو میرفت. به سرتاسر جهان سفر میکرد و دیدگاه خودش را نسبت به جهان داشت. همهی اینها را از مادرش به ارث برده بود. جایی که بسیاری از مردم از اینکه ابراز عقیده کنند میترسند؛ او به راحتی عقاید خودش رو اعلام میکرد و همیشه بر خلاف عقاید عمومی صحبت میکند.
میتوانم بگویم او انسان نادری است. اما خب، اخلاقهای بدی هم دارد که فعالیتهایش را تحتالشعاع قرار میدهد. بههرحال، انسان چند وجهی است که هم میتواند دوست داشتنی و هم غیرقابل تحمل باشد.
خیلی وقتها احساس میکردیم که هیچ راهی برای ساخت فیلمی دربارهی فینکلشتاین نمیتواند وجود داشته باشد. یک سوالی همیشه برایمان بهوجود میآمد که آیا اصلا زندگی او ارزش تبدیل شدن به فیلم رو دارد یا نه؟ که البته جواب قطعی در آخر بله بود.
کمپانی سوم با شرکایش شروع کرده بودند تا فیلمی دربارهی فینکلشتاین در خاورمیانه بسازند، البته نتوانستند آن را به پایان برسانند. اگرچه سرمایهی عظیمی از جانب نمایندگی نیوزلند فیلم در اختیار داشتند، اما پروژهشان در همان ابتدا متوقف ماند و پیش نرفت. وقتی میخواهی با شخصیتی مثل فینکلشتاین فیلم بسازی، باید اعتماد بهنفس زیادی داشته باشی؛ چراکه او همیشه در حال بحث کردن است. هیچکس دیگر نمیتوانست این داستان را به پایان برساند. نتیجه این بود که من و دیوید در یک موقعیت مناسب با کمک همدیگر تمامش کنیم. نورمن در ابتدا خیلی محتاط بود؛ ولی وقتی جدیت و تعهد ما را نسبت به کار دید، هر روز اعتمادش به ما بیشتر و بیشتر میشد.
روند ساخت فیلم با او به چه شکل بود؟ آیا در محتوای فیلم دخالت میکرد؟ یا شما آزاد بودید از هر چه میخواهید فیلم بگیرید؟
او به هیچ وجه دخالتی در فیلم نداشت و در اکران فیلم مشخص شد که ما از آزادی کامل بهرهمند بودیم. حتی پس از تمام شدن کار، فیلم رو به او نشان ندادیم؛ چون میخواستیم فیلم رو به جشنواره بفرستیم. ما دوست داشتیم که او فیلم رو ببیند (که البته هنوز ندیده) اما موافقت او شرط اکران فیلم نبود.
وقتی فیلم را تمام کردیم، نورمن به نظر کمی عصبی می آمد؛ که البته قابل درک بود. به تدریج از همکاران و دوستانش شنید که فیلم نسبت به زندگی او صادق بوده و همین باعث شد که خیالاش راحت تر شود.
فینکلشتاین، از آن دسته شخصیتهایی است که نظراتشان را به دو دسته تقسیم میکنند. من در دو سانس نمایش این فیلم حضور داشتم و واکنشها کاملا با آنچه که فکر میکردم تفاوت داشت! انگار شما فیلم را بهگونهای ساختهاید که مردم را مجبور کنید تا آنچه را که در مورد او فکر میکردند را دوباره بررسی کنند. تا به حال با واکنشی روبرو شدهاید که شگفتزدهتان کند؟
من فکر میکنم که مردم از هر دو گروه موافق و مخالف، بنا به دلایل مختلف فیلم را دوست دارند. ما در فیلم شنوندهی افکار متفاوتی هستیم. بسیاری از آنهایی که طرفدار پروپاقرص نورمن هستند، در بعضی از قسمتهای فیلم احساس ناراحتی میکنند و در مقابل خیلی از آنهایی که مخالف فینکلشتاین هستند، گفتهاند که ما در کارمان صادق بودهایم.
در نهایت از هر دو گروه توانستهاند با فیلم ارتباط برقرار کنند. ما باور داریم که حتی اگر کسی هشتاددرصد هم با فینکلشتاین مخالف باشد و یا هیچ چیز از درگیری اسراییل و فلسطین نداند، اما باز میتواند از فیلم لذت ببرد و با آن ارتباط برقرار کند. این تجربهای بود که از تماشاگرانمان به دست آوردیم.
تجربهی نمایش در هات داکس چطور بود؟ و بعد از این، فیلم قرار است در کجاها اکران شود؟
خیلی خوب بوده. آنها احترام زیادی برای فیلمسازها قائلند و افسوس میخورم که چرا سال گذشته فیلم را شرکت ندادم. دیروز برای چهارصد نفر فیلم را نمایش دادیم و شنیدهام که تمامی بلیتها برای روز شنبه هم به فروش رفته است.
رادیکال آمریکایی
تصویر و کارگردانی: دیوید ریجن و نیکولاس رسیه، طرح و پژوهش: دیوید ریجن، صدا: الی کن، تدوین: کمرون کلندنیل، موسیقی: جاد گرینشتاین، تهیه: دیوید ریجن و نیکولاس رسیه، 2009، 84 دقیقه.