زمانی با دیجیتال مقابله کردم، اما الان کارکردن با آن را دوست دارم


"مهوش شیخ الاسلامی"معتقد است:" اگرچه کار کردن بر روی مسائل زنان کمی مشکل است و با محدودیت های متعدد مواجه است، اما به هر حال مستند سازان علاقه مند به این حوزه کار خود را انجام می دهند."
دو فیلم کوتاه "یوفک" و "چارشو" از ساخته های مهوش شیخ الاسلامی، بعدازظهر روز گذشته سه شنبه (25 فروردین ماه) از سوی انجمن تهیه کنندگان مستند در خانه ی هنرمندان به نمایش درآمد و با حضور کارگردان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. شیخ الاسلامی در ابتدای نشست نقد و بررسی این دو فیلم با اشاره به زمان ساخت آنها عنوان کرد:" این فیلم ها، 11 سال پیش ساخته شده و اکنون که به آنها نگاه می کنم، احساس می کنم که نواقصی هم داشته اند. شاید اگر اکنون بخواهم این فیلم ها را بسازم به شیوه ی دیگری عمل کنم، اما به هر حال احساس و تفکر من در آن زمان این گونه بوده است." او در ادامه درباره ی علت ساخت این دو فیلم در محیط روستاها خاطرنشان کرد:"در آن زمان اکثر همکاران من در تهران کار می کردند، اما من به دلیل سفرهای متعددی که داشتم، تصمیم گرفتم که به مسائل شهرستان ها و روستاها بپردازم. به همین دلیل دوره ای مهم از فعالیت حرفه ای خود را به مسائل شهرستان ها، روستاها و به ویژه بررسی مسائل مختلف زنان این مناطق اختصاص دادم. برای ساخت این فیلم ها دوبار به سفر تحقیقاتی رفتم. هم چنین مدت ها به مطالعه پرداختم و درباره ی شعر ها و سنت های این منطقه کنکاش کردم. اکنون هم اگر جنبه ی مستندی دراین فیلم ها وجود داشته باشد، مربوط به این سنت ها است. پس از ساخت "یوفک" به دلیل تاثیر عمیقی که آن منطقه بر من گذاشت، یک بار دیگر به آن جا سفر کردم و در آن سفر به طور کاملا اتفاقی با یک مراسم عروسی مواجه شدم. این عروسی برای من بسیار جالب بود و از آن ایده گرفت و به ساخت "چارشو" پرداختم." این مستند ساز ادامه داد:" اکنون هم شرایط ساخت مستند درباره ی زنان بستگی به موقعیت مناطق دارد و هنوز هم مناطقی هست که برقراری ارتباط با زنان آنها سخت باشد، اما در بسیاری مناطق زنان مشکل کمتری با دوربین دارند و دوست دارن که حرف ها و دغدغه های خود را مطرح کنند، اما به هرحال کارکردن در هر محیطی شیوه ی خاص خود را دارد."
کارگردان مستند"به کجا تعلق دارم"درادامه ی این نشست و در پاسخ به سوالی که در ارتباط با دوربین های دیجیتال مطرح شده بود هم اظهار کرد:"خودم به شخصه عاشق دوربین 35 میلی متری هستم، اما به هر حال ساخت فیلم با این شیوه گران و سخت است و من اکنون به این نتیجه رسیده ام که برای فیلم مستند، دوربین دیجیتال به مراتب بهتر و راحت تر است. البته من هم زمانی با دیجیتال مقابله کردم، اما اکنون که چند فیلم را به این شیوه ساخته ام احساس می کنم که کار کردن با دیجیتال را دوست دارم و فکر می کنم از این شیوه در سینمای مستند کاربرد بسیاری دارد و کار را هم راحت تر کرده است." شیخ الاسلامی در پایان درباره ی"مرتضی پورصمدی"، فیلمبردار این دو فیلم سخن گفت و تصریح کرد:"پور صمدی نه تنها فیلمبرداری توانا، بلکه انسانی فوق العاده است. ما سال ها با هم کار می کردیم و طی این سال ها به شناخت خوبی از یکدیگر رسیده بودیم و نظراتمان خیلی نزدیک به هم بود، به همین دلیل در موارد متعددی فیلم هایم را با فیلمبرداری او ساختم."

 

منبع: ایسنا | تاريخ: 1388/01/26
 | فهرست مطالب ابتدای صفحه | 
به گروه فيس بوک ما بپيونديد