مدیر مسئول: سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد، سردبیر ارشد: علیرضا قاسمخان (زیر نظر معاونت تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، تحریریه: سردبیر: امیرحسین ثنائی، دبیر تحریریه: مریم باقری، مدیر هنری: شکوه احمدی، ویراستار: شیدا محمدطاهر، عکس: مریم مجد با همکاری آرزو فتحالهی، مجری طرح: رای ُبن مستند. شماره دوم، تابستان، ۹۳، ۲۰۸ صفحه. با سپاس فراوان از: رضا حائری.
فهرست
رویدادها
گزارش
ثبت یک مستند ایرانی در حافظه جهانی یونسکو، گزارش نمایش نسخه مرمت شده «اون شب که بارون اومد»، گزارش اختصاصی فیلمخانه ملی ایران از مرمت «اون شب که بارون اومد»، گزارش برگزاری هفته فیلم هند (زهرا عزیزمحمدی)، مروری بر تولید فیلم مستند در هندوستان (آدیتیا ست، مستندساز هندی)، چرا هند را به واسطه مستند نمیشناسیم؟ (التفات شکری آذر، کارشناس سینمای هند)، گزارشی از انتخاب مستندهای جشن خانه سینما (محمدناصر احدی)، چکیده مجموعه درس گفتارهای روش تحقیق در سینمای مستند.
در جهان
برترین مستندهای تاریخ سینما به انتخاب سایتاند ساوند، سینمای مستند دیگر کم اهمیت نیست (نیک جیمس، سردبیر سایتاند ساوند، مترجم: حسین عیدیزاده)، قدمی در گسترده کردن پهنه سینمای مستند (نیک بردشاو)، انعکاس سلیقه شخصی و گرایش سیاسی منتقدان (یادداشت اختصاصی مهرناز سعیدوفا)، نبردهای بیخونریزی سینمای مستند (یادداشت اختصاصی احسان خوشبخت)، مخاطبی که تشته دیدن دنیاست (درباره ۱۰ مستند برتر تاریخ سینما)، ۱۰ مستند برتر به انتخاب....
پرونده: اقتصاد سینمای مستند
مرد آهنین (محمدسعید محصصی)، گفتوگو با مدیرعامل سابق فروم ایدفا (مترجم: علی افتخاری)، پولهای کوچک، مخاطبان زیاد (معرفی شیوهای جدید از جذب سرمایه برای تولید فیلم، مترجم: مینا کشاورز)، گفتوگو با محمد درویش (درباره حمایت سازمان محیط زیست از تولید فیلم مستند)، گفتوگو با دیوید مگدل درباره مشاوره رسانهای تبلیغاتی برای فیلم مستند (مترجم: نسترن فراهانی)، نقش تهیهکننده و شیوههای نوین در توزیع (کتایون شهابی)، سکوهای مستندبینی (آنا ویسته، مترجم: عطیه عطارزاده)، گفتوگو با ناصر صفاریان (درباره تجربه انتشار فیلم مستند)، اقتصاد خُرد سینمای مستند ایران (یک پژوهش تاریخ سینمایی نوشته محمد تهامینژاد).
حرفه: مستندساز: آنیس واردا
مروری بر زندگی و آثار (ترجمه و تالیف مریم باقری)، دستکاری زمان (جولیا دابسن، مترجم: امیرحسین شهبازلو)، واردا داستان سینماییاش را نقل میکند (سارا شیرون، مترجم: فرناز حائری)، از فیلمسازی تا برگزاری نمایشگاه (میری بریود، مترجم: فهیمه شرفی)، از این گرداب تصاویر چه میماند (مترجم: علی افتخاری)، نگاهی به مستند «خوشهچینان و من»، نگاهی به مستند «سواحل آنیس»، گزیده فیلمشناسی و جوایز
شرح مستند: پنج دوربین شکسته
گفتوگو با عماد برناط و گای داویدی (لورا فلاندرز، مترجم: فهیمه شرفی)، بارانی از گاز اشکآور (مارک ژوراوسکی)
گفتوگو
گفتوگوی هادی علی پناه با مهدی باقری درباره «پیر پسر»
نگاه
نگاهی به مستند «ثانیههای سربی» از منظر تحلیل روایت (رامتین شهبازی)، نگاهی به مستند «در فاصله دو کوچ» از منظر ژولیا کریستوا (نیوشا صدر)، زیباییشناسی و هرمنوتیک در «نوستالژی نور» (روزبه کمالی)، یادداشتی بر مستند «لویاتان» (هادی علی پناه)
کتاب مستند
گفتوگو با حمیدرضا احمدیلاری، یادداشتی بر کتاب «مستند، حواشی واقعیت» (پیمان شوقی)، آینده سینمای مستند (بخشی از کتاب مستند، حواشی واقعیت)
دیدگاه
- رئالیسم متعالی در مستند (اریک نودسن، مترجم: فرناز حائری)
کارگاه
در نوشتن طرح اشاره به چه مواردی ضروری است، پیشنهادهایی برای نحوه ارائه طرح، - سرمایهگذاران طرحهای پیشنهادی (گفتوگو با کارول دین)
یک مستند، یک سکانس
به زیر آب رفتن ریشهها (مستند چه سر سبز بود دره ما، منیژه غزنویان)
پیشنهاد
تولید
چکیده انگلیسی
فهرست اولین شماره