یک تجربه منحصر به فرد
گزارش جلسه نمایش مستند عکس ناتمام: بهمن جلالی

[ سمیه زاجکانی ]

فیلم مستند عکس ناتمام: بهمن جلالی مستندی درباره زنده یاد بهمن جلالی روز دوشنبه ۷ اسفندماه در سینما مهتاب قزوین به نمایش در آمد. در شانزدهمین برنامه از سری برنامه‌های به تماشای مستند بعد از پخش فیلم جلسه پرسش و پاسخ با حضور عمید راشدی و تورج ربانی کارگردانان کار و ابوالفضل سروش مهر (مجری و کار‌شناس) برگزار شد.
در ابتدای این نشست عمید راشدی دلیل انتخاب بهمن جلالی را به عنوان سوژه و ساخت مستند از زندگی او را این‌گونه عنوان کرد: "من و تورج ربانی هر دو از شاگردان آقای جلالی بودیم و می‌شناختیمش. او روی عکاسی و دید ما تاثیر مثبت بسیار زیادی گذاشته بود. بنابراین با توجه به جایگاه و ارزشی که ایشان داشت، جای خالی چنین فیلمی را احساس کردیم و چون این دغدغه‌ی مشترکی بود بین ما پس به طور مشترک روی این فیلم کار کردیم."
تورج ربانی هم در درباره‌ی ساخت یک فیلم مستقل گفت: "فیلم مستند بسیار وابسته به بودجه و شرایط مالی است. حال اگر این مستند به طور مستقل هم ساخته شود کار از بابت مسایل مالی سخت‌تر می‌شود؛ ولی از جهاتی هم به نفع کار است. اینکه همه چیز در اختیار تو است، زمان، نوع کار و... و این استقلال به تو فرصت بیشتری می‌دهد تا تحقیق و جست‌و‌جوی بیشتری انجام دهی. ساخت این مستند سه سال طول کشید. از شروع فکر کردن به ساخت تا وقتی که فیلم کامل روی پرده نشان داده شد. در این مدت ما بالغ بر بیست جلسه تصویربرداری کردیم؛ ولی برای تحقیق زمان بیشتری را اختصاص دادیم که برایمان هم مهم بود و نهایتا در کار تاثیر مثبتی هم گذاشت."
راشدی در جواب این سوال که چرا در فیلم خیلی به زندگی خصوصی جلالی و وجوه دیگر زندگی‌اش نزدیک نشده‌اید گفت: "بهمن جلالی شخصیت جذابی بود و ارتباط زیادی با آدم‌های مختلف به خصوص نسل جوان داشت، شاید اگر او سوپراستار سینما بود مخاطب بیشتر دلش می‌خواست از زندگی خصوصی او بداند، اما جلالی برای ما عکاس چیره دستی بود که هدفمان از‌‌‌ همان ابتدا نشان دادن وجه عکاس بودنش بود و سعی کردیم روی‌‌‌ همان فوکوس کنیم."
وی در ادامه در رابطه با حذف کسی که مخاطب سوژه است و از او سوال می‌پرسد گفت: "این نوع کار از‌‌‌ همان ابتدا در ذهنمان بود و شاید اگر کس دیگری غیر از بهمن جلالی مقابل دوربین بود نمی‌شد این‌کار را کرد. باید راحت بگویم که تجربه ما یک تجربه منحصر به فرد بود و دلیلش هم شخص بهمن جلالی بود که خودش این فضا را برای ما بوجود آورد."
تورج ربانی پیرامون گفت‌وگو با بهمن جلالی در ارتباط با صادق هدایت گفت: "آوردن نام و یاد کردن هدایت در این کار شاید دغدغه‌ای بود که بهمن جلالی در رابطه با هدایت داشت، به‌خصوص با خانه‌ی او. خانه‌ای که بار‌ها از آن عکاسی کرده بود و نهایتا انتشار عکس‌های او از آن خانه و نوشتن مقالاتی که موجب عدم تخریب آن شده و تا به امروز پابرجا مانده است." ربانی در جواب این سوال که چرا برخی قسمت‌ها تصویربرداری خوبی ندارد توضیح داد: "ما از ابتدا قرار گذاشتیم اصل بر سادگی باشد و حتی نوری که در صحنه داریم تا اندازه‌ای باشد که فقط مخاطب صحنه را ببیند و اینکه خیلی به بهمن جلالی نزدیک و یا از او دور نشویم؛ می‌شد تصویربرداری حرفه‌ای‌تر و قانونمندتری داشته باشیم اما شاید دیگر این امکان نبود که به جلالی نزدیک شویم و او را راحت مقابل دوربینمان داشته باشیم."
راشدی کارگردان دیگر این مستند درباره حضور احمد عالی در فیلم و نبودن کس دیگری در کار گفت: "فکر می‌کنم حضور همین یک نفر حُسن بود برای فیلم. این‌‌‌ همان چیزی است که در شخصیت جلالی بود، که قبلا به ما گفته بود اگر قرار است کسی در فیلم درباره من صحبت کند تنها احمد عالی است که خودش هم در فیلم درباره‌ی تاثیر او در زندگی‌اش می‌گوید."

گفتنی‌ست برنامه به تماشای مستند هر هفته روزهای دوشنبه به همت سایت رای بن مستند و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر قزوین در سینما مهتاب این شهر برگزار می‌شود.

عکس: سید حسین میرکمالی

 

منبع: رای ُبن مستند | تاريخ: 1391/12/08
 | فهرست مطالب ابتدای صفحه | 
به گروه فيس بوک ما بپيونديد