جهانِ بی‌پرده
یادداشتی برای فیلم «مهین، داستان نانوشته»

[ رضا مهدوی‌هزاوه ]

هیچ‌چیز اما یک‌باره غیب نمی‌شود. همه‌چیز می‌ماند. تا ابد. اگر مهین کتابی چاپ نکرد مهم نیست. همه‌ی ما، داستانمان نانوشته است. اگر زاینده‌رود نیست، حس و خاطره و تجسمش بیشتر از واقعیتش منبع الهام است. ای‌کاش می‌شد...

... ادامه
کیارستمیِ مستندساز

[ روبرت صافاریان ]

کیارستمی تا سال ۱۳۵۷فیلم مستند نساخته است؛ به‌عبارت‌دیگر، این نیست که از ابتدا میل به مستندسازی در او بوده باشد. این‌که در فیلم‌های او محیط‌های واقعی و آدم‌های واقعی (نابازیگران) حضور دارند، همه در خدمت بیان موثرتر داستان‌هایش بوده است و...

... ادامه
دیالکتیک بیان داستان
نگاهی به "ثانیه‌های سربی" از منظر تحلیل روایت به بهانه اکران این مستند

[ رامتین شهبازی ]

مستند ثانیه‌های سربی درباره روایت است؛ روایتی که آرام‌آرام در زمان حال از تلاش نویسنده و پژوهش‌گری شکل می‌گیرد تا روایتی دیگر را که از سال‌های دور در دل یکی از شخصیت‌های فیلم خفته از سرنو بیدار کند.

... ادامه
یافتن خویش در غیاب نور: کودک‌شدن‌های (۱) سینمای مستند
نگاهی به فیلم مستند "سارا"

[ مهدی رفیع ]

مسئله‌ی مهم این است که مستند چگونه ورود کودک به جهان را در غیاب نور به تصویر می‌کشد، چگونه کودک به‌اصطلاح به «خارج» از خود می‌رود و می‌تواند با بیرون مرتبط شود؟ و اساساً این پرسش مطرح است که آیا مستند این ...

... ادامه
سوزان سونتاگ، پرتره زنی جلوتر از زمانه خود

بن آن‌وین | مترجم: حسین عیدی‌زاده

نکته تاثیرگذار دیگری که فیلم روی آن دست می‌گذارد این است که متوجه می‌شویم چقدر سونتاگ از منحنی که حالا نامش را فرهنگ توده می‌گذاریم جلوتر بوده است. او در زمانی درباره برخی موضوعات تابو مقاله نوشته که نوشتن درباره آن‌ها کاری خطرناک بود.

... ادامه
 
صفحه اول |  قبلی 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی  | صفحه آخر
رونمایی از تازه‌ترین کتاب "همایون امامی"
اختصاصی: اکران آخرین مستند "محمدرضا مقدسیان"
اختصاصی: پایان فیلم‌برداری مستند "اهل آب"
۵ مستند ایرانی در بخش «زیتون‌های زخمی» جشنواره فجر
اختصاصی: انتشار مستند "سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد"
به گروه فيس بوک ما بپيونديد