خب این سوال مهمی است که این روزها تلویزیون با آن مواجه است. یکی از محاسن این روزها این است که بسیاری از مردم با فیلم مستند به حقیقت پی میبرند. هرچند گاهی حقیقت را آنطور که دوست دارند جلوه میدهند.
از بیروت تا کیوتو، همراه با نورمن فینکلشتاین
[ گفتوگو با نیکلاس روسیر؛ دربارهی فیلم مستند رادیکال آمریکایی ]
شارلوت کوک | مریم باقری
زمانیکه سراغ دیدن این فیلم رفتم، هیچ اطلاعاتی دربارهی شخصیت نورمن نداشتم؛ ولی باید بگویم که این فیلم یکی از بهترین فیلمهای مستندی بود که در طول این یکسال دیده بودم. شخصیت فینکلشتاین بسیار جذاب است ...
تا وقتی دست پدرانهی ارشاد بر سر ماست، مشکلات پابرجاست
[ گفت و گو با مهوش شیخ الاسلامی ]
در مستندسازی، ما یک راست به بطن جامعه فرو می رویم و با حقیقت زلال و بی پیرایه مواجه می شویم. از این حیث یک مستندساز تنها یک توریست نیست؛ بلکه با تعمق و تامل سعی می کند به موضوعات مختلف ورود پیدا کرده و به حقایق موجود دست یابد.
چرا با من مصاحبه می کنید؟
[ گفت و گو با روبرت صافاریان؛ درباره ی مصاحبه در فیلم مستند ]
امیر حسین ثنائی
من فکر می کنم مصاحبه، از آن زمانی که امکان ضبط صدای همزمان به وجود آمد، یکی از اصلی ترین المان ها در فیلم مستند است. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که در فیلم های مستند زیاد از مصاحبه استفاده شود. اما در سوال تو یک پیش فرضی وجود دارد، که ...
اگر واقعاً موضوعی هست که دلتان می خواهد درباره اش فیلم بسازید و فیلم اولتان است، فیلم تان را بدون در نظر گرفتن بودجه ی مناسب بسازید و پس از آن فیلم را به عنوان گذرنامه ای برای ساختن فیلم های بعدی که بودجه دارید استفاده کنید. رای اعتمادی است که به خودتان می دهید و ممکن است ساختش هم ماه ها طول بکشد.