از احساسات سینماگران میترسم
[ گفت و گو با کریستیان برومبرژه؛ درباره ی مستندهای مردمشناسی ]
معصومه کیانی
فیلم هایی ساخته می شود که بیشتر انتزاعی اند و مردم شناس ها بیشتر روی صحنه اند، خودشان میدان دار صحنه اند و به نظر من، اینها بهترین فیلم ها نیستند، مثلا من می دانم احساسات در فوتبال چطور است، به این دلیل که مسابقه های فوتبال را دیده ام.
درباره جنگ، چه بگوییم زیاد داریم
[ گفت و گو با محمد علی فارسی؛ درباره ی مستند رستاخیز ]
امیر حسین ثنائی
... همه ی تاریخ جنگ ما دارد فدای عدم افشای دو تا آدم می شود. مصلحت آنهاست که نمی شود. خب، وقتی اطلاعات درست به مردم داده نمی شود، ذهنیتی غلط ایجاد می شود، برای یکسری مصلحت های واهی.
دوربین به مثابه چشم سوم
[ گفت و گو با دکتر پدرام خسرو نژاد ]
سپیده ابطحی
بحث مردم شناسی در ایران حدودا از هفتاد هشتاد سال پیش شروع شده، اما تحقیق هایی که به موضوع مردم شناسی پرداخته اند، از خیلی قبل تر شروع شده است. سفر نامه ها، جمع آوری تاریخ منطقه ای در ایران، در گوشه و کنار شاهد این بودیم که کارهایی انجام شده، اما هیچ اسمی از پژوهش مردم شناسی روی آن نبوده است.
دنبال آن زندگی ای میگردم که در جنگ وجود دارد
[ گفت و گو با ماجد نیسی؛ درباره ی پرسه زنیهایش با دوربین ]
معصومه کیانی
علاقه ام به مستندسازی این است که برشی از زندگی باشد، حالا این زندگی می تواند هر جای دنیا باشد، یعنی من این زندگی را تفسیر کنم یا چیزی را برای آن تعیین کنم، درست مثل پلان ساختمان که وقتی برشی می زنی، یک قسمت از دل پلان دیده می شود.