مستند جامعه‌شناختی؛ بازتعریف رابطه سیاست و امر واقع

[ پوریا جهانشاد ]

سینمای مستند قدمتی به‌اندازه تاریخ سینما دارد، اما در تمام عمر بلند خود درگیر رفع سوءتفاهم‌هایی بوده که در هر دوره تاریخی نسبت به این اصطلاح وجود داشته است. برای سینمای مستند هر تعریفی متصور باشیم، در همه تعاریف ادعای نوعی رابطه بین تصویر و جهان واقع وجود دارد و این وجه اشتراک...

... ادامه
مستند جامعه‌شناختی
اندیشه انتقادی تبیین و اهمیت وجودیِ مستندهای جامعه‌شناختی در زیست امروزی‌

ارتباط سینما با علوم اجتماعی و به‌خصوص جامعه‌شناسی هیچ‌گاه گسسته نبوده است؛ اما هیچ‌گاه هم این ارتباط همانند سال‌های اخیر در کانون توجه کارشناسان و محافل دانشگاهی قرار نداشته است.

... ادامه
قربانی ناکامی‌های نئولیبرالیسم
مروری بر فیلم مستند «برگزیتانیا»

مترجم: خاطره کردکریمی

جدای مطرح کردن پرسش‌هایی پیرامون چیستیِ معنای بریتانیایی بودن، «برگزیتانیا» فرصتی به بیننده می‌دهد تا نگاهی بیاندازد به زندگی‌های خیل عظیمی از رای‌دهندگان به خروجِ متعلق به طبقه کارگر که حس می‌کنند...

... ادامه
فصلنامه سینماحقیقت ۱۴

حرفه مستندساز: پاول لوزینسکی
گفت‌وگو با «آدام سوبل»، «مارتین دیسیکیو» و «کاسپار استراپ شرادر»
شرح مستند: خانم فانگ
بایدها و نبایدهای خرید تصاویر آرشیوی
مستند و تجربه مخاطب
ضمیمه: به استقبال یازدهمین جشنواره سینماحقیقت
و...

... ادامه
نُه نکته کلیدی برای تصویربرداری مصاحبه در مستند

دورا اش ساکولا | مترجم: محمدباقر سلمانی

از پرسیدن سوالاتی با جواب‌های بله و یا نه دوری کنید. سوالاتی که مطرح می‌کنید باید به‌گونه‌ای باشند تا مصاحبه‌شونده با موضوع درگیر شود. برای مثال به‌جای پرسیدن «آیا از نقاشی کردن لذت می‌بری؟» بگویید «نقاشی کردن چه حسی بهت می‌ده؟».

... ادامه
 
صفحه اول |  قبلی 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی  | صفحه آخر
اختصاصی: جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره لندن برای «در میان امواج»
مستندهای ایرانی در جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ
برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت
رای‌بُن مستند در بازار فیلم
انتشار چهاردهمین شماره فصلنامه سینماحقیقت
به گروه فيس بوک ما بپيونديد