پیوند جامعهشناسی با فیلم مستند و ...
نگاهی به برگزاری نشستهای «جامعه و مستند»
رویکردی که ما در «رخداد تازه» پیش میبریم و فیلمها را بر آن مبنا انتخاب و تحلیل میکنیم رویکردی بینارشته ای است و حاصل تعامل انتقادی سینمای مستند و جامعهشناسی است که مبانی مستند جامعهشناختی را شکل میدهد. این حرف به معنای آن نیست که هر مستندی که ما در نشستها نمایش میدهیم...
تاثیرات فرهنگی فیلمهای غیرداستانی و ...
سینمای مستند دیگر یک حوزه محدود کماهمیت نیست
[ نیک جیمس* ]
جالب است که حالوهوای این فهرست ۵۰ مستند برتر تا این حد تروتازه است. از هر پنج فیلم برگزیده یکی در همین هزاره ساخته شده است؛ از طرفی حضور یک فیلم صامت از سال ۱۹۲۹ در صدر این فهرست آدم را حسابی به وجد میآورد.
این پایان راه نیست...
گزارش اختصاصی از هشتمین دوره مدرسه تابستانی آکادمی ایدفا
[ امید عبدالهی* ]
مدرسه تابستانی آکادمی ایدفا یکی از مهمترین برنامههای بینالمللی جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) به شمار میآید که همهساله در جهت حمایت از استعدادهای جوان و آینده سینمای مستند ...
زیر پوست شهر
تحلیلی جامعهشناسانه بر فیلم مستند "گزارشی درباره مینا"
[ رویا فتحالله زاده* ]
اعتیاد یکی از چالشها و مسائل اجتماعی مهم در جهان و جامعهی ایران به شمار میرود؛ ازاینروی در مطالعات جامعهشناختی جایگاه ویژهای دارد و نظریههای متعددی پیرامون چرایی، چگونگی و آسیبهای آن مطرحشده است.
برترین مستندهای تاریخ سینما به انتخاب سایتاند ساوند
از سال ۱۹۲۶ تا به امروز، انگلیسیها سنتی را بنا کردهاند که در حال حاضر معتبرترین نظرسنجی در عرصه سینما محسوب میشود. فیلم مستند مردی با دوربین فیلمبرداریدر نظرخواهی دهه به دههای نشریه سینمایی سایتاند ساوند در سال دو هزار و دوازده که فیلمها را فارغ از مستند یا داستانی بودنشان ارزیابی میکرد، در میان ده فیلم برتر تاریخ سینما در رتبه هشتم جای گرفت.