وقت خوب مصائب
[ گفتوگوی پژوهشی با ناصر صفاریان درباره مخاطب، عرضه و نمایش مستند ]
امیر حسین ثنائی
تقریباً و حالا میشود گفت دقیقاً، در همه جای دنیا مستند یک مدل فرهنگی در نظر گرفته شده و دولتها از آن حمایت میکنند؛ یعنی با دید سینمای تجاری به آن نگاه نمیکنند که هنرپیشه دارد و قرار است با یک سوپراستار یا یک موضوع ...
ما دو کارگردانی هستیم که برای فیلمهای خود با توجه به رابطه بسیار دوستانه با سوژههای فیلمهایمان بعد از اتمام کار با آنها دچار مشکلات فراوان شدیم و به علت نگرفتن رضایتنامه از آنها در نهایت نتوانستیم فیلمهایمان را به نمایش عمومی بگذاریم. بنابراین...
همین کافی است ...
«رضا حائری» از برگزاری نمایشگاه «استعاره و سیاست» میگوید
نمیدانم چطوری خیلیها میتوانند دائماً و فقط در حال فیلم ساختن باشند. من حوصلهام گاهی از این کار سر میرود، بهخصوص مستندسازی که پروسهای طولانی و سختی هم دارد. برای همین چند سال پیش در خانهام به همراه چند دوست نزدیک فیلم کلابی راه انداختیم. دلمان میخواست ...
انعکاس سلیقه شخصی و گرایش سیاسی منتقدان
درباره نظرسنجی برترین مستندهای تاریخ سینما به انتخاب سایتاندساوند
یادداشت اختصاصی مهرناز سعیدوفا*
بیتردید پس از حوادث مهمی مثل ۱۱سپتامبر، حمله به عراق و افغانستان و غیره، مردم در غرب بیشتر به فیلمهای مستند علاقهمند شدهاند و بیشتر در مورد «دیگر» مردم در دیگر نقاط جهان و حقایق پشت پرده که توسط ...
فرصتهای مکرر
آسیبشناسی اجتماعی در فیلم مستند «صحنههایی از یک طلاق»
[ رویا فتحاللهزاده* ]
آنچه فیلم «صحنههایی از یک طلاق» را منحصربهفرد میکند نمایش کنشها و رفتارهای زن و مردیست که پس از طلاق به صورت مشترک و در کنار هم مصائب و مشکلات روزهای پس از طلاق را تجربه و تحمل میکنند.